لپتین نقش مهمی در کنترل وزن بدن کودکان دارد

23 نوامبر 2020 - مغز با اندازه گیری میزان لپتین در خون، که توسط سلولهای چربی آزاد می شود، وزن را کنترل می کند. در بزرگسالان، استفاده از لپتین تاکنون در درمان چاقی بی اثر بوده است. تحقیقات جدید ژنتیکی، توسط دانشمندان دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد که لپتین در کنترل وزن کودکان نسبت به بزرگسالان نقش پررنگ تری دارد.

توانایی تولید هورمون لپتین در کودکان خردسال آفریقایی که حامل یک نوع واریته ی ژنتیکی خاص هستند، کاهش می یابد و در نتیجه آنها در معرض خطر چاقی قرار می گیرند. چنین خطر مشابهی بزرگسالان دارای این واریته، را تهدید نمی کند، این موضوع نشان می دهد که لپتین در سنین پایین در بروز چاقی نقش دارد اما این تاثیر تا بزرگسالی ادامه نمی یابد.

این یکی از یافته های یک تحقیق بین المللی است که توسط دانشمندان دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه Exeter، دانشکده پزشکی  Icahnو دیگران انجام شد و در آن نقش ژنتیک در کنترل غلظت لپتین بررسی گردید.

دکتر Tuomas Kilpeläinen از مرکز تحقیقات متابولیک بنیادنوو نوردیسک (CBMR) در دانشگاه کپنهاگ، می گوید: یافته های ما نشان می دهد که کودکان خردسال بویژه ممکن است نسبت به تأثیر لپتین در کنترل وزن بدن حساس باشند.

درک تغییرات غلظت لپتین از طریق ژنتیک

مدتهاست که ثابت شده است که هورمون لپتین توسط بافت چربی بدن آزاد می شود و به مغز می گوید که چه مقدارچربی در بدن ذخیره شده است- هر چقدر چربی بدن فرد بیشتر باشد، سطح لپتین بالاتر می رود. مغز از این اطلاعات برای تنظیم اشتهای فرد و مصرف غذا استفاده می کند.

سطح لپتین بین افراد متفاوت است، و غلظت لپتین در میان حدود 10 تا 20 درصد از افراد چاق، مساوی با غلظت آن در افراد با وزن طبیعی است. این موضوع سوالاتی را در مورد نقشی که لپتین در تنظیم وزن بازی می کند، ایجاد کرده است.

در تحقیق منتشر شده در مجله ی Diabetes، دانشمندان ژنوم بیش از 55000 نفر را از نظر وجود تغییرات ژنتیکی که بر غلظت لپتین تأثیر می گذارند، غربالگری کردند. آنها پنج گونه ی ژنتیکی جدید را شناسایی نمودند که در تنظیم غلظت لپتین نقش دارند.

لپتین ممکن است در کنترل وزن کودکان نسبت به بزرگسالان نقش قویتری داشته باشد.

یکی از این واریته های ژنتیکی، "Vel94Met" است که میزان لپتین بدن را کاهش می دهد، و فقط در افرادی با نژاد آفریقایی یافت می شود. جوانان حامل این واریته، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند، اگرچه این موضوع در مورد بزرگسالان حامل این واریته که دارای وزنی مشابه با بزرگسالان دیگر هستند، صدق نمی کند.

این یافته از این تئوری حمایت می کند که افراد با افزایش سن، نسبت به لپتین حساسیت کمتری پیدا می کنند و بهمین دلیل تجویز لپتین به بزرگسالان چاق در کنترل وزن آنها بی تأثیر است.

دکترKilpeläinen ، گفت: این دانش جدید در مورد تأثیر لپتین در کنترل وزن جوانان، اکنون باید با مطالعات بیشتر برای کشف مکانیسم های مولکولی رابطه ی وابسته به سن بین لپتین و BMI، پیگیری شود.

منبع:

Yaghootkar, H., et al. (2020) Genetic Studies of Leptin Concentrations Implicate Leptin in the Regulation of Early Adiposity. Diabetes. doi.org/10.2337/db20-0070.

https://www.news-medical.net/news/20201123/Leptin-plays-a-strong-role-in-controlling-the-body-weight-of-children.aspx